Laulun kaiku - Delay vai Reverb?
Laulu äänitetään usein mahdollisimman ”kuivana” pienessä tilassa, suu lähestulkoon kiinni mikrofonissa. Ilman kaikua se kuulostaa jopa luonnottoman kuivalta. Miksauksessa lauluun halutaan lisätä tilan tuntua, eli lisätään jonkinlaista kaikua. Kuinka sitten lähestyä laulun kaikua? Pitäisikö käyttää delayta vai reverbiä? Monesti lopputulos tahtoo olla keinotekoisen ja liian kaikuisan kuuloinen. Tässä videossa näytän kuinka saat lauluun tilan tuntua ilman, että kaiku efektinä edes erottuu. Kerron myös milloin käytän delayta ja milloin reverbiä.
Delay vai reverb?
Käytän usein lyhyttä stereo slap delayta (noin 80 – 160 ms) luomaan tilan tuntua. Sitä voi käyttää laulun lisäksi muihin instrumentteihin samalla. Näin raidat saamaan soimaan ns. ”samassa tilassa”. Delay on hyvä filtteröidä, eli EQ:ttaa alapäätä ainakin 200 Hz ja yläpäätä reilusti myös pois. Tällöin itse delay ei vie liikaa tilaa miksauksessa. Feedbackia ei tarvitse ollenkaan, yksi delay riittää. Huomioi, että vasemman ja oikean kanavan delay-aika tulee olla hieman eri, jotta delay kuuluu stereona. Mikäli aika on täysin sama, delay kuulostaa mono-delaylta.
Vastaavasti samalla periaatteella käytetty pidempi delay, esimerkiksi neljäsosa-delay, sopii hyvin työntämään laulua hieman kauemmas miksauksessa. Mikäli säkeistöt ovat kuivemman ja pienemmän kuuloiset, voi tätä delayta käyttää esimerkiksi kertosäkeessä tuomaan lauluun enempi tilaa ja ulottuvuutta.
Pidän delaysta enemmän kuin reverbistä, koska reverb sotkee miksauksen helpommin. Se voi saada miksauksen kuulostamaan mössöltä ja utuiselta. Delay toistaa jo miksauksessa olevan raidan ääntä, kun taas reverb luo keinotekoista kaikua. Varsinkin nopeammissa kappaleissa delaylla saa helpommin selkeän lopputuloksen. Toki reverbille on aikansa ja paikkansa.
Reverb täyttää tilaa mukavasti hitaammassa esimerkiksi ballaadi-tyyppisessä kappaleessa, jossa on vain muutama instrumentti. Sillä saa luotua upean kuuloisia suuria tiloja. Käytän reverbiä yleensä tässä tapauksessa slap delayn sijasta, luomaan miksauksen raidolle yhteisen tilan. Reverb on hyvä filtteröidä samaan tapaan kuin delay, ala- ja yläpääleikkurilla EQ:lla.
Reverbillä voi tehdä myös yksittäisiä efektejä biisin sisällä, esimerkiksi elämää suuremmat tomi-iskut tai pitkän korkean laulupätkän kaiuttaminen. En ole reverbiä vastaan millään tavalla. Väitän kuitenkin delaylla saavan helpommin paremman kuuloista jälkeä ja suosittelen sitä siksi. Laulun kaiku on kuitenkin tarkoitus olla enemmän fiilis kuin efekti. Kuuntele lempi kappaleitasi – kuuletko selvästi kaiun tai delayn? Monesti kaikua ei tahdo erottaa, mutta se on siellä tuomassa tilan tuntua.