Miksaa monona – Oikotie onneen
Kuulostavatko miksaukset hyvältä kotistudiossa, mutta kun kuuntelet niitä jossain muualla, ne eivät toimikaan niin hyvin? On erittäin turhauttavaa miksata tunteja ajatellen miksauksen kuulostavan hyvältä, vain huomatakseen, ettei miksaus olekaan niin hyvä kuin luuli. Kuulokkeilla kuulostaa vielä ihan hyvältä, mutta todellisuus iskee päin näköä kun miksausta kuuntelee autossa tai bluetooth-kaiuttimen läpi. Tiedän tunteen.
Etkö oikein ole varma mitä taajuuksia pitäisi EQ:ttaa? Siinä on kieltämättä omat haasteensa, sillä taajuuskentässä on vain tietty määrä tilaa, johon kaikki raidat pitäisi mahduttaa. Silti jokainen instrumentti pitäisi saada kuulostamaan hyvältä ja selkeältä, olipa kuunteluolosuhteet mitkä hyvänsä. Mikä siis avuksi?
Yksinkertainen tapa parantaa omia miksauksia vauhdilla on miksata monona kun EQ:tat. Se on ehdottomasti helpoin ja nopein tapa saada raidat ja niiden taajuudet balanssiin miksauksessa. Miksi? Koska se pakottaa saamaan kaiken kuulostamaan hyvältä monona, jolloin stereokuva ei pääse hämäämään. Näin miksaus kuulostaa hyvältä ja erottelevalta myös muualla kuin kotistudiossasi.
Tässä videossa näytän kuinka kuuntelemalla monona, huomaat helpommin ongelmat miksauksessasi ja miten saat korjattua ne. Saat parempia miksauksia nopeammin ja helpommin miksaamalla monona.
Miksi miksata monona?
Kun kaiuttimet ovat edessäsi (tai kuulokkeet korvillasi) ja alat panoroimaan raitoja vasemmalle sekä oikealle – erotat ne selkeämmin ja paremmin. Eikö vain? Panoroinnin tekemät erot sekoittuvat kun korvasi eivät olekaan enää keskellä kaiuttimia tai kuuntelet monona esimerkiksi bluetooth-kaiuttimesta. Surullinen totuus on, että suurin osa ihmisistä kuuntelee kappaleesi joka tapauksessa läppärin, puhelimen tai telkkarin kaiuttimesta monona. Vaikka joku kuuntelisi kappaleesi stereona kaiuttimista, ei hän välttämättä kuuntele sitä aina istuen tarkalleen kaiuttimien keskellä.
Tästä syystä, miksauksesi tulisi kuulostaa hyvältä myös monona. Vastaavasti kun kappale kuulostaa hyvältä monona, se kuulostaa erinomaiselta stereona. Raidat on siis saatava balanssiin ilman stereokuvan aiheuttamaa hämäystä.
Tämä tarkoittaa sitä, että teet parempia volume-, EQ- ja muita miksausratkaisuja. Miksatessasi monona kuulet paremmin missä eri raitojen taajuudet asettuvat päällekäin. Näin jokaiselle raidalle on helpompi luoda oma tilansa.
Miten miksata monona?
Miten saat vaihdettua kuuntelun monoksi? Haluat kuulla sekä oikean että vasemman monitorin, mutta vain monona, joten toisen monitorin sammuttaminen on poissuljettu ratkaisu. Sen sijaan, vaihda kuuntelu monoksi joko audio interfacesta tai DAWista. Osassa audio interfaceista ja kontrollereista on sisäänrakennettu mononappi. Mikäli sinulla ei sellaista ole, voit muuttaa kuuntelun monoksi suoraan DAWissa.
Se tapahtuu joko jonkin pluginin kautta tai panoroimalla stereo out – kanavan panorointipotikat keskelle. Esimerkiksi Logic Pro:ssa on “Gain” -niminen plugin, jossa on kytkin “Mono”. Aseta siis plugin stereo out -kanavaan ja kytke monoasetus päälle. Sammuttamalla pluginin voit vaihtaa kuuntelun takaisin stereoksi.
Monokaiuttimen käyttö
Voit vaihtaa kuuntelun monoksi myös monokaiuttimen kautta. Mikäli audio interfacessasi on useampi ulostulo, kuin pelkästään kaksi studiomonitoreille, voit kytkeä siihen yhden lisäkaiuttimen kiinni. Tämän jälkeen audio interfacen mukana tulevasta mixer-ohjelmasta tulee reitittää miksaus monona tähän kaiuttimeen, jotta et kuuntele vain vasenta tai oikeaa puolta miksauksestasi. Voit vaihtaa kuuntelua kaiuttimien välillä samaisesta mixer-ohjelmasta. Huomioi, että kaikissa (varsinkaan pienemmissä) audio interfaceissa kyseistä mixer-ohjelmaa ei välttämättä ole ollenkaan.
Tämän monokaiuttimen ei tarvitse olla sama kuin käyttämäsi studiomonitoreiden. Sen tosin olisi hyvä värittää ääntä mahdollisimman vähän. Lisämonitori tuo muitakin hyötyjä. Mikäli käytät kaiutinta, jossa ei juurikaan ole bassoa eikä yläpäätä, vaan käytännössä pelkkiä keskitaajuuksia, löydät helposti keskitaajuuksiin sijoittuvat viat miksauksestasi.
Tällaisia monitoreita ovat esimerkiksi Auratone 5C, Behringer C50A tai Avantone MixCube. Nämä on tehty juurikin tätä tarkoitusta varten. Ne toistavat pelkkiä keskitaajuuksia, joten miksauksen viat kuulee entistä helpommin. Minulla on yksi MixCube studiomonitoreiden kaverina, enkä vaihtaisi sitä mihinkään. Tämä monitori emuloi sitä tilannetta, kun kuuntelija kuuntelee puhelimen, läppärin, telkkarin tai vastaavan monokaiuttimen kautta. Joudut siis panostamaan entistä enemmän EQ-ratkaisuihin, jotta saat miksauksen kuulostamaan hyvältä monona, mutta myös ilman matalia tai korkeita taajuuksia.
Kun kuulet vain keskitaajuudet, on helpompi huomata ne taajuudet, joissa raidat taistelevat tilasta keskenään. Miksauksen ongelmat on yksinkertaisesti helpompi kuulla. Usein matalien taajuuksien vuoksi ikään kuin hämäännytään leikkaamaan liikaa alempia keskitaajuuksia, vaikka nämä keskitaajuudet nimenomaan tuovat energiaa miksaukseen. Lopputuloksena miksaus kuulostaa eri kuunteluolosuhteissa ohuelta ja kolkolta, vaikka siinä bassoa olisikin.
Yhteenveto
Tee EQ-ratkaisut miksaamalla monona stereon sijaan. Näin kuulet paremmin missä raitojen taajuudet taistelevat tilasta keskenään ja osaat myös leikata tai boostata oikeita taajuuksia helpommin. Kun miksaus kuulostaa hyvältä monona, kuulostaa se paremmalta myös stereona. Tästä johtuen miksaus toimii myös paremmin eri kuunteluolosuhteissa.
Pelkkiä keskitaajuuksia toistava monokaiutin on kätevä lisä, mutta ei missään nimessä välttämättömyys. Se emuloi tilannetta, jossa kuuntelija kuuntelee esimerkiksi puhelimen kaiuttimen kautta. Näin ollen joudut tekemään parempia ratkaisuja saadaksesi miksauksen kuulostamaan hyvältä ilman basso- tai korkeita taajuuksia.